آموزش های عمومی

تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟

هاست وردپرس

با مطلب تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟ از وبلاگ پرداز آی تی و دسته آموزش های عمومی در خدمت شما هستیم و قصد داریم تا در این مطلب درباره فرق سرور های VPS یا Virtual Private Server و VDS یا Virtual Dedicated Server برای شما توضیح دهیم و همچنین به مزیت ها و معایب این دو سرویس که هر دو نوعی از سرور مجازی هستند بپردازیم.

مقدمه

امروزه با توجه به رشد تعداد سایت ها میزان استفاده از فضاهای میزبانی و سرویس های هاستینگ نیز افزایش یافته و وجود طیف گسترده ای از انتخاب ها برای سرویس میزبانی می تواند هر کسی را دچار سردرگمی برای انتخاب سرویس مورد نیاز خود کند. حال در کنار این مورد باید استفاده از اصطلاحات فنی و انگلیسی را نیز اضافه کرد که باعث می شود حتی افرادی که آشنایی نسبی با سرویس های میزبانی دارند ، دچار مشکل شوند و گاها در انتخاب سرویس هاست یا سرور مورد نیاز خود به اشتباه بیوفتند.

اگر تا به حال از هاست اشتراکی یا هاست نیمه اختصاصی استفاده می کردید و با رشد میزان بازدید ، نیاز به سرویسی قوی تر پیدا کرده اید احتمال زیاد به سراغ انتخاب سرور مجازی می روید که قدرت بیشتری نسب به سرویس های هاست در اختیارتان قرار می دهند. اما در انتخاب سرور مجازی نیز  علاوه بر انتخاب پلن و منابع مورد نیاز ، به موردی مثل سرور مجازی VPS و سرور مجازی VDS روبرو می شوید که عدم آگاهی از تفاوت VPS و VDS شما را دچار سردرگمی می کند که اصلا سرور های مجازی مگر با هم فرقی هم دارند؟

در ادامه مطلب تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟ همراه ما باشید تا به طور دقیق و با بیانی ساده درباره VPS و VDS ، مزایا و تفاوت های هر کدام از این سرور مجازی ها برای شما توضیح دهیم.

تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟

برای آشنایی با سرور مجازی VPS/VDS و تفاوت آنها نیاز است تا آشنایی نسبی با سرور داشته باشیم و بدانیم که سرور چیست و چه کاربردی دارد؟ که برای این مورد می توانید از لینک قرار گرفته استفاده کنید.

در ابتدا توضیحی درباره کلمه های لاتین VPS و VDS ارائه کنیم و بگوییم که VPS یا Virtual Private Server ، سرور مجازی خصوصی است و VDS یا Virtual Dedicated Server سرور مجازی اختصاصی است که تفاوت های اساسی با یک دیگر دارند که مهم ترین آن تفاوت در سطح اختصاصی بودن منابع و امنیت VPS و VDS است.

صرفا بر اساس تفاوت در اسم این دو نوع از سرور های مجازی امکان توضیح درباره آنها و بیان تفاوت هایشان امکان پذیر نیست و نیاز است تا به طور دقیق تر هر کدام از این دو را تعریف کنیم و در نهایت نتیجه گیری کنیم که در ادامه به آن می پردازیم.

سرور مجازی VPS – Virtual Private Server

VPS یک سرور مجازی خصوصی محسوب می شود که یک پله از سرویس های هاست اشتراکی بالاتر است و قدرت و پایداری بالاتری را برای کاربران فراهم می کند و از لحاظ تکنولوژی مجازی سازی جدیدتر از VDS است که با اقبال بیشتری نسبت به VDS روبرو شد.

سرور مجازی VPS چیست؟

تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟

وجود کلمه Virtual در اسم این سرور به این معنا است که این سرور ، یک سرور از نوع اختصاصی محسوب نمی شود بلکه با نصب و استفاده از نرم افزار های مجازی ساز مثل KVM ، VMware و OpenVZ یا Hyper-visor بر روی سرور های اختصاصی ، منابع سرور اختصاصی را به سرور های کوچکتری که سرور مجازی نامیده می شوند اختصاصی می دهند و در اختیار کاربران می گذارند.

در سرور مجازی VPS شما قدرت و آزادی عمل بیشتری نسبت به سرویس هاست دارید و می توانید دقیقا متناسب با نیاز خود کانفیگ سرور را انجام دهید چون دیگر مثل هاست اشتراکی ، سایت شما با چندین سایت دیگر بر روی یک سرور قرار ندارد. از اصلی ترین دلایلی که افراد به سرور مجازی مهاجرت می کنند همین مورد است.

در سرور VPS شما دسترسی به روت سرور دارید و می توانید نرم افزار ها را متناسب با نیاز خود بر روی سرور نصب کنید و از سیستم عامل سرور بهره ببرید.

سرور های مجازی VPS منابع CPU ، دیسک I/O و ظرفیت شبکه را با هم مشترک هستند و کیفیت سرور می تواند به تعداد VPS های موجود بر روی سرور اصلی و میزان استفاده آنها از منابع سرور رابطه مستقیم داشته باشد که اگر میزان استفاده از منابع سایر سرور ها افزایش یابد ، بر روی کیفیت سرور شما تاثیرگذار است.

سرور مجازی VDS – Virtual Dedicated Server

VDS یک سرور مجازی اختصاصی است که یک پله بالاتر از VPS به حساب می آید و نسبت به هاست اشتراکی و VPS کارایی(قدرت) بالاتر ، امنیت بیشتر و مقیاس پذیرتر است.

VDS نیز دقیقا همان توضیحات VPS را شامل می شود اما تفاوت اصلی VPS و VDS را تفاوت تکنولوژی مجازی ساز آنها رقم می زند که این مورد بستگی به هاستینگ و فروشنده سرور مجازی دارد که از چه مجازی سازی بر روی سرور اختصاصی استفاده کند و نتیجه آن ارائه VPS باشد یا VDS.

تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟

در سرور مجازی VDS بر خلاف سرور VPS ، علاوه بر RAM هسته CPU نیز اختصاصی است و هر سرور CPU اختصاصی خود را دارد که کاربر می تواند دقیقا از سیستمی مشابه با سرور اختصاصی (محیط و سیستم عامل مجزا با سایر VDS ها) بهره ببرد اما همچنان دیسک I/O و ظرفیت شبکه در میان VDS ها به صورت اشتراکی است.

این مدل از سرور مجازی برای سایت های بزرگ و یا اپلیکیشن های پرکاربر مناسب است که قصد صرف هزینه برای سرور اختصاصی را ندارند اما منابعی اختصاصی تر از VPS نیاز دارند.

در VDS به دلیل اختصاصی بودن منابع ، سایر VDS های موجود بر روی سرور اختصاصی هر چقدر هم که از منابع خود استفاده کنند به طور معمول در عملکرد و کیفیت سرور شما تاثیر محسوسی ندارد و همین یک مزیت و برتری مهم نسب به سرور مجازی VPS محسوب می شود و باعث می شود تا مدیران سرور نتوانند بیشتر از ظرفیت واقعی سرور منابع اختصاص دهند.

در صورتی که شما نیاز به خرید سرور مجازی VDS با قیمت مناسب دارید پیشنهاد می کنیم پلن های سرور مجازی شرکت پرداز IT را مشاهده کنید.

آخر کدام؟ VPS یا VDS؟

در قسمت آخر تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟ باید گفت که انتخاب VDS یا VPS بستگی به نیاز شما دارد که ترجیح می دهید از کدام استفاده کنید؟ اما باید گفت تفاوت در سطح اختصاصی بودن منابع معمولا باعث تفاوت قیمت VPS و VDS می شود و سرور های VDS هزینه بالاتری را دارد که اگر مصرف منابع زیادی ندارید انتخاب VPS صرفه بیشتری دارد.

اما اگر شما دارای سایت یا اپلیکیشن پربازدیدی هستید و یا پایداری سرور برایتان اهمیت زیادی دارد با توجه به هزینه ، VDS می تواند بهترین انتخاب ممکن باشد که یک محیط کاملا مجزا مثل سرور اختصاصی در اختیار خواهید داشت که قابلیت و امنیت بیشتری نسبت به VPS دارد.

تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟

در نهایت نیز یک مثال مشخص از تفاوت اصلی VPS و VDS برای شما میزنیم تا به طور دقیق و ساده تری این موضوع را درک کرده و متوجه آن شوید.

یک سرور اختصاصی با 32 گیگ رم و 16 هسته سی پی یو را تصور کنید که بر روی آن مجازی ساز نصب شده تا سرور مجازی ارائه شود. در صورتی که ما قصد ارائه VDS داشته باشیم صرفا می توانیم 4 سرور با منابع رم 8 گیگ و 4 هسته سی پی یو بر روی سرور اختصاصی مجازی سازی کنیم و بیشتر از این تعداد امکان پذیر نیست که باعث می شود هر VDS منابع کاملا اختصاصی داشته باشد از نظر RAM و CPU.

اما اگر بر روی همین سرور اختصاصی قصد ارائه VPS داشته باشیم می توانیم 6 سرور با منابع رم 8 گیگ و 4 هسته سی پی یو ارائه کنیم و همانطور که مشاهده می کنید میزان منابع ارائه شده بیشتر از منابع سرور اختصاصی است.

به پایان مطلب تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟ رسیدیم و امیدواریم متوجه شده باشید که تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟

هاست و دامنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا