آموزش های عمومی

سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید

هاست وردپرس

با مطلب سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید در خدمت شما هستیم و قصد داریم تا در این مطلب برای شما از تفاوت هایی که سرور مجازی VPS/VDS و هاست اشتراکی دارند صحبت کنیم. دانستن تفاوت هایی که VPS و هاست اشتراکی با هم دارند می تواند به شما در انتخاب بهترین سرویس کمک قابل توجهی کند.

اکثر افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و راهنمایی های اشتباه اطلاعات کامل و درستی درباره تفاوت سرور مجازی و هاست ندارند که منجر به انتخاب یک سرویس نامناسب بدون پاسخ به نیاز های ما می شود و نتیجه اینها چیزی جز نارضایتی و تحمیل ضرر نیست.

در ادامه با مطلب سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید همراه پرداز IT باشید تا به طور دقیق و با بیانی ساده برای شما از تفاوت های این دو سرویس بگوییم و شما را راهنمایی کنیم که کدام یک از این دو سرویس می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید

برای درک تفاوت های سرور مجازی و هاست اشتراکی و اینکه کدام یک بهترین انتخاب برای شما است باید با تعریف دقیق هر یک از این دو سرویس آشنا شوید و در نهایت تفاوت های اساسی هر کدام را برای شما بیان کنیم تا بتوانید یکی از این دو سرویس را برای خرید انتخاب کنید.

هاست اشتراکی

هاست چیست؟

هاست اشتراکی به عنوان ارزان ترین و پرطرفدار ترین سرویس در میان سرویس های میزبانی وب شناخته می شود که دارای هزینه پایینی نسبت به سرویس هایی مثل سرور مجازی و سرور اختصاصی دارد که دلیل اصلی آن نیز حداقل عملکرد ، امنیت و انعطاف پذیری است.

هاست اشتراکی را باید مثل یک آپارتمان با تعداد واحد های زیاد تصور کرد که افراد زیادی در یک محیط آپارتمانی با هم همسایه هستند و هر کدام سبک زندگی خاص خود را دارند که در مواقعی می تواند بر زندگی سایر همسایه ها نیز تاثیر گذار باشد.

سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید

در سرور هاست های اشتراکی نیز تعداد زیادی هاست و سایت با هم بر روی یک سرور میزبانی می شوند و ممکن است مصرف زیاد منابع یا بروز مشکل امنیتی برای یک سایت ، بر روی سایر سایت هایی که در سرور میزبانی می شوند تاثیر بگذارد.

البته بیان این موارد نباید نگرانی ایجاد کند زیرا هر سایت و هاست در سرور فضای خصوصی و اختصاصی خود را دارد که کاربران امکان دسترسی به اطلاعات کاربر دیگر را ندارند و فقط این منابعی مثل RAM و CPU سرور است که به طور مشترک تقیسم می شوند.

در هاست اشتراکی کاربر نیازی به داشتن دانش فنی بالایی ندارد و در هر زمان نیاز باشد می تواند متناسب با شرایط سرور درخواست ارتقا سرویس خود را بدهد.

مناسب برای :

  1. وبلاگ ها و سایت های شخصی
  2. سایت های کوچک و کم بازدید
  3. سایت های تازه راه اندازی شده
  4. بودجه پایین
  5. دانش فنی کم برای مدیریت

سرور مجازی

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی نیز یکی از سرویس های میزبانی محبوب محسوب می شود که نسبت به هاست اشتراکی دارای قدرت بالاتر و عملکرد بهتری است اما از لحاظ هزینه نسبت به هاست اشتراکی گران تر است و دلیل آن نیز اختصاصی بودن منابع در سرور های مجازی است. البته سرور مجازی شامل دو نوع VPS و VDS می شود که تفاوت های اساسی با هم دارند که می توانید در مطلب تفاوت سرور VPS و VDS چیست؟ این تفاوت ها را بخوانید.

سرور مجازی را نیز باید مثل یک آپارتمان تصور کرد که دارای کاربرانی است اما با این تفاوت که در این آپارتمان تعداد همسایه ها کمتر و مساحت هر خانه نیز بزرگتر است نسبت به هاست اشتراکی که هر کاربر کمترین تاثیرگذاری را بر روی سرویس کاربر دیگر دارد و سطح رضایت از کیفیت سرویس نسبت به هاست های اشتراکی به مراتب بالاتر است.

سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید

معمولا سرور های مجازی امکان شخصی سازی دارند و شما می توانید بسته به نیاز سایت و یا مصرف خود میزان منابع اختصاص یافته VPS را سفارش دهید.

کاربر وظیفه مدیریت سرور خود را دارد مگر اینکه سرویس وی یک سرور مجازی مدیریت شده باشد. کاربر در سرور مجازی دسترسی به روت سرویس دارد و می تواند متناسب با نیاز خود سیستم عامل را انتخاب و نرم افزار های دلخواه را روی سرور نصب کند.

مناسب برای :

  1. سایت با میزان ترافیک بالا
  2. شرکت هایی که قصد راه اندازی چندین سایت دارند
  3. سایت با میزان رشد بالا
  4. سایت های در حال توسعه
  5. نیاز به مدیریت و کنترل بیشتر بر روی سرویس

تفاوت هاست و VPS/VDS چیست؟

در ادامه مطلب سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید ، برای پاسخ به این سوال که تفاوت هاست و VPS/VDS چیست؟ باید گفت که سرور مجازی و هاست دارای مزایا و معایبی هستند اما بیان تفاوت های این دو سرویس بدون داشتن اطلاعات کافی ، کار بسیار دشواری است. در ادامه مطلب برای درک تفاوت های این دو سرویس نگاه دقیقی به عملکرد ، پایداری ، امنیت ، هزینه و … این دو سرویس داریم.

سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید

1. منابع

در سرویس های میزبانی منابع سرویس یکی از مهم ترین فاکتور ها برای انتخاب سرویس است زیرا عملکرد سرویس ارتباط مستقیمی با کیفیت و میزان منابع سرویس دارد. هاست و سرور مجازی می توانند دارای میزان منابع مختلفی باشند اما نتیجه آن مسلما مشابه نخواهد بود.

منابع هاست

هاست های اشتراکی همانطور که از اسم آنها مشخص است دارای ویژگی های مشترک در یک سرور هستند که منابع سرویس نیز یکی از این موارد است. اشتراک منابعی مثل RAM و CPU می تواند محدودیت هایی را برای شما ایجاد کند.

اگر یک یا چند سایت و سرویس بر روی سرور ، استفاده زیادی از منابع داشته باشند نتیجه آن می تواند کاهش سرعت و یا حتی از دسترس خارج شدن سرویس و سایت باشد که چندان خوب نیست.

منابع سرور مجازی

معمولا منابع بیشتر و اختصاصی به معنای داشتن کیفیت و عملکرد بهتر است. اگر شما سایت پر بازدیدی دارید و یا دارای سایت های متعددی هستید مسلما سرور مجازی باید انتخاب اول شما باشد.

در سرور مجازی هر چند شما منابع یک سرور را با سایر سرور های مجازی در اختیار دارید اما هر سرور مجازی دارای منابع اختصاصی مشخصی است که بر روی همان میزان محدود شده و امکان استفاده از منابع بیشتر را ندارد که این مورد باعث می شود در سایر سرور ها اختلالی به وجود نیاید.

2. عملکرد

بر اساس توضیحاتی که دادیم به احتمال زیاد تا الان متوجه شده اید که معمولا وجود منابع بیشتر به معنای داشتن عملکردی بهتر است اما باید توجه داشت که صرفا منابع بیشتر به معنای بهتر بودن نیست. اما داشتن دسترسی سریع به یک صفحه از سایت و وب برای کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است که یکی از موارد تاثیر گذار بر روی سرعت بارگذاری صفحات ، کیفیت و عملکرد سرویس میزبانی است.

در ادامه عملکرد سرور مجازی و هاست را مقایسه می کنیم.

سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید

عملکرد هاست

اگر توضیحات درباره هاست اشتراکی که در بالا بیان کردیم را مطالعه کرده باشید ، دیدید که گفتیم در هاست های اشتراکی ، نوع مصرف سایر کاربران می تواند بر روی سرویس و سایت شما نیز تاثیر گذار باشد که این می تواند یک مشکل تلقی شود.

در صورتی که هزینه سرویس برای شما دارای اولویت زیادی است و مصرف شما از سرویس نیز محدود و مشخص است ، این مورد نمی تواند برای شما جای نگرانی ایجاد کند.

عملکرد سرور مجازی

برای میزبانی از یک سایت معمولا سرور مجازی VPS/VDS دارای عملکردی بهتر و سریع تر نسبت به هاست اشتراکی است. در سرور مجازی شما مجاز به استفاده از تمام منابع اختصاص داده شده به سرویس خود هستید بدون اینکه نگرانی از بابت تاثیر گذاری یا تاثیر پذیری از سایر سرور های مجازی موجود بر روی سرور اختصاصی داشته باشید.

از نظر عملکرد در سرور مجازی شما سرویسی انعطاف پذیر تر از هاست دارید و می توانید متناسب با نیاز خود سرور را کانفیگ و مدیریت کنید.

3. امنیت

در ادامه نکاتی که برای تفاوت های هاست و سرور مجازی در مطلب سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید بیان کردیم به بحث امنیت می رسیم.

امنیت سایت و اطلاعات سرویس یکی از معقوله های مهمی است که روز به روز به اهمیت آن در سرویس های میزبانی وب افزوده می شود. معمولا سرویس دهنده ها و شرکت های هاستینگ بر روی مسائل امنیتی سرور ها حساس هستند و بروز مشکلات امنیتی گاها ارتباطی به هاستینگ ندارد و این اقدامات کاربران است که می تواند باعث بروز موارد امنیتی شود.

امنیت هاست

در سرویس های هاست اشتراکی اگر سایت و هاست یکی از کاربرانی که بر روی سرور میزبانی می شود دچار مشکلات امنیتی شود ، این مشکل امنیت می تواند بر روی سایر سایت ها و سرویس های کاربران نیز تاثیرگذار باشد و آنها را دچار مشکل امنیتی کند زیرا این یک فضای مشترک در سرور اختصاصی است که همه در حال استفاده از آن هستند.

امنیت سرور مجازی

با استفاده از سرور مجازی شما می توانید امنیت بیشتری را برای کاربران ، اطلاعات و سایت خود فراهم کنید. در صورتی که امنیت برای شما دارای اولویت بالایی است و دارای اطلاعات حساسی هستید ، بدون شک سرور مجازی انتخابی بسیار مطمئن تر از سرویس های هاست اشتراکی است.

4. پایداری و ثبات

هنگامی که صحبت از پایداری و در دسترس بودن سایت می شود ، شما نیاز به سرویسی خواهید داشت که همیشه بالاترین پایداری و ثبات را داشته باشد و کمترین خللی در عملکرد آن ایجاد شود.

این موارد کاملا به آپ تایم سرویس و سرور بر می گردد که مشخص می کند سایت شما چقدر در دسترس کاربران خواهد بود و چه مدت زمانی از دسترس خارج می شود. معمولا بهترین زمان آپتایم 99.9% است.

سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید

پایداری هاست

همانطور که توضیح دادیم در سرور هاست اشتراکی تعداد زیادی سایت و هاست میزبانی می شود که می تواند موجب از دسترس خارج شدن سرویس و سایت شود.

در صورتی که آپتایم سرویس و در دسترس بودن سایت برای شما اهمیت زیادی دارد ، هاست های اشتراکی چندان مورد اطمینان نخواهند بود.

پایداری سرور مجازی

مشکلات مربوط به پایداری و ثبات سرویس در سرور مجازی نیز می تواند بروز کند اما انتظار چنین مواردی معمولا در VPS/VDS پایین تر است و پایداری سرویس شما ارتباط زیادی به کیفیت سخت افزار و نرم افزار هایی که بر روی سرور نصب می کنید دارد.

همچنین نحوه صحیح کانفیگ سرور مجازی نیز اهمیت بالایی دارد که می تواند در پایداری سرویس موثر باشد اما به طور کلی به دلیل کمتر بودن تعداد کاربران سرور مجازی در یک سرور و اختصاصی بود میزان منابع ، آپتایم بالاتری را تجربه می کنید.

5. هزینه

در ادامه مطلب سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید قصد داریم تا درباره هزینه تهیه سرویس های هاست و سرور مجازی برای شما توضیح دهیم.

با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور ما و همچنین سرویس های ارائه شده توسط شرکت های هاستینگ ، هزینه تهیه سرویس میزبانی مورد نیاز یکی از فاکتور های مهم در انتخاب سرویس محسوب می شود که حتی کمترین تفاوت قیمت ها در بین هاستینگ ها می تواند باعث تغییر نظر کاربران شود.

البته معمولا برای انتخاب سرویس میزبانی مناسب شما هر چقدر که هزینه کنید نتیجه بهتری از انتخاب خود خواهید گرفت و به طور مسلم یک هاست 500 هزار تومانی از یک سرور 20 هزار تومانی بهتر خواهد بود.

 

هزینه هاست

سرویس های هاست اشتراکی معمولا دارای کمترین هزینه در میان سرویس های میزبانی هستند به این دلیل که گاهی تا هزاران نفر بر روی سرور این سرویس ها میزبانی می شوند. البته دلایل دیگری نیز هست که به احتمال زیاد با دنبال کردن این مطلب یعنی سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید ، تا حالا متوجه شده اید.

از لحاظ هزینه هاست اشتراکی بهترین گزینه برای افرادی است که دنبال سرویسی با حداقل امکانات هستند. اما باید توجه داشت که گاهی بعضی از سرویس های هاست مثل هاست اختصاصی یا هاست ویژه دارای کیفیت در حد VPS/VDS هستند و همین مورد بر روی هزینه آنها نیز تاثیرگذار است.

هزینه سرور مجازی

با توجه به توضیحاتی که از امکانات و ویژگی های سرور مجازی دادیم قابل انتظار است که از لحاظ هزینه این سرویس نسبت به هاست ، قیمت بالا تری داشته باشد. در صورتی که نیاز دارید عملکرد سایت و سرویس خود را افزایش دهید نیاز است برای تهیه یک سرور مجازی هزینه بیشتری انجام دهید.

سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید

6. مدیریت سرویس

مدیریت سرویس میزبانی وب یکی از موارد مهم در انتخاب و کار با سرویس است و هر کاربری می تواند متناسب با سطح دانش فنی خود که در کار با انواع سرویس های میزبانی وب دارد ، اقدام به تهیه سرویس مورد نیاز خود کند.

معمولا نیاز افراد توسعه دهنده و یا افراد خبره با افرادی که تازه اقدام به راه اندازی سایت کردند متفاوت است.

مدیریت هاست

سرویس های هاست معمولا دارای کنترل پنل برای مدیریت و استفاده از سرویس هستند و کاربر می تواند در کمترین زمان ممکن نحوه کار با کنترل پنل را یاد بگیرد. یکی از کنترل پنل های محبوب و در عین حال ساده  کنترل پنل سی پنل است که سرویس های هاست نیز معمولا از این کنترل پنل استفاده می کنند.

به طور کل در سرویس های هاست شما نیازی به مدیریت تخصصی در زمینه هایی مثل کانفیگ و امنیت سرویس ندارید و می توانید به آسانی از سرویس خود استفاده کنید.

مدیریت سرور مجازی

سرور مجازی نیاز به مدیریت تخصصی تری نسبت به سرویس هاست دارد و کاربری که سرور مجازی تهیه می کند ، در صورتی که سرویس وی سرور مدیریت شده نباشد ، باید دانش فنی جهت کانفیگ و مدیریت درست سرویس را داشته باشد.

در سرور مجازی شما دسترسی کامل به روت سرور دارید و می توانید برنامه ها و تنظیمات مورد نیاز خود را به سادگی (با داشتن دانش فنی) انجام دهید.

در نهایت با تمام توضیحاتی که در این مطلب برای شما بیان کردیم شما می توانید بهترین انتخاب را برای تهیه سرویس مورد نیاز خود داشته باشید. در اینجا به پایان مطلب سرور مجازی یا هاست؟ تفاوت هایی که باید بدانید رسیدیم و امیدواریم این مطلب پاسخ سوالات موجود در ذهن شما مربوط به این دو سرویس را داده باشد.

هاست و دامنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا