آموزش های سی پنل

آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل

هاست وردپرس

سی پنل نامی است که محبوب ترین کنترل پنل حال حاضر جهان بر خود می بیند و این کنترل پنل امروزه انتخاب اول اکثر کاربرانی است که قصد خرید و استفاده از سرویس های هاست و سرور را دارند زیرا این کنترل پتل در کنار ظاهر کاربر پسند ، بسیار ساده است و اکثر کاربران با هر سطح از دانش فنی با صرف کمی زمان می توانند کار با آن را یاد گرفته و سرویس خود را مدیریت کنند. اما اگر شما از آن افرادی هستید که آشنایی زیادی با سی پنل ندارید و به دنبال پاسخ به این سوال که سی پنل cPanel چیست؟ می باشید ، پیشنهاد می کنیم برای آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل این مطلب را از دست ندهید.

شاید تا حالا اقدام به خرید فضای میزبانی ( هاست ) یا سرور کرده باشید ، در هنگام سفارش سرویس یکی از مواردی که شما باید انتخاب کنید کنترل پنل سرویس است که به شما امکان مدیریت و استفاده از قابلیت های هاست یا سرور را می دهد. سی پنل نیز یکی از کنترل پنل هایی است که بر روی سرویس هایی با سیستم عامل لینوکس ارائه می شود و به همین منظور در ادامه با بلاگ آموزشی پرداز آی تی و دسته آموزش های سی پنل همراه باشید تا علاوه بر آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل ، برای شما از ویژگی ها و قابلیت های این کنترل پنل صحبت کنیم و به طور ساده توضیح دهیم که سی پنل چیست؟

آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل

پیش از شروع صحبت در مورد کنترل پنل سی پنل و آشنایی با cPanel ، پیشنهاد می کنیم اگر با کنترل پنل آشنایی ندارید و نیاز به توضیح در مورد مفهوم و عملکرد کلی کنترل پنل ها دارید ، مطلب کنترل پنل چیست؟ را مطالعه بفرمایید تا پیش از زمینه ای مناسب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سی پنل داشته باشید.

آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل

کنترل پنل cPanel چیست؟

حتی اگر با سی پنل آشنایی نداشته باشید ، به احتمال زیاد با شنیدن نام آن متوجه خواهید شد که ممکن است چه کارایی داشته باشد و ابزاری یا پنلی برای مدیریت باشد.

کنترل پنل سی پنل یا همان cPanel Control Panel یکی از نام های آشنا در میان کنترل پنل های مبتنی بر وب و مدیریت فضای میزبانی یا سرور است که امروزه به عنوان محبوب ترین و پر کاربرد ترین کنترل پنل در دنیا و فضای وب شناخته می شود و انتخاب اول افراد در حین خرید انواع هاست و سرور مجازی یا اختصاصی است.

سی پنل یکی از کنترل پنل های لینوکسی است که برای مدیریت هاست و سرور های لینوکسی مورد استفاده قرار می گیرد اما باید این نکته را نیز بیان کرد که امکان استفاده از سی پنل بر روی ویندوز نیز وجود دارد اما برای داشتن بهترین عملکرد و کارایی ، سیستم عامل مناسب برای استفاده از آن لینوکس است.

این کنترل پنل مبتنی بر Linux/Unix بوده و با زبان Perl نوشته شده است که انتشار اولیه آن مربوط به سال 1996 یعنی چیزی در حدود 23 سال پیش می باشد و در طول این مدت توسط شرکتی با همین اسم یعنی cPanel توسعه پیدا کرده.

سی پنل از جمله پنل های مدیریت تحت وب است که با استفاده از مرورگر سیستم و وارد کردن آدرس آن می توان به فضای میزبانی دسترسی داشت و از تمام امکانات هاست استفاده کرد و مدیریت سرویس را به راحتی در دست داشت.

در کنار امکانات و مدیریت آسان ، سی پنل سطح بالایی از پایداری و امنیت را در اختیار کاربران قرار می دهد که در کنار به روز رسانی های مداوم ، این کنترل پنل را به یکی از کم نقص ترین ها تبدیل کرده است.

آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل

کاربرد سی پنل چیست؟

در ادامه آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل می خواهیم برای شما از کاربرد های سی پنل توضیح دهیم که به طور کلی هدف کنترل پنل ارائه ابزاری برای آسان سازی مدیریت و استفاده است و سی پنل به خوبی توانسته تا ابزار های کاربردی و رابط گرافیکی کاربر پسند ، نقش خود را به عنوان یک کنترل پنل به خوبی کامل ایفا کند و در طول زمان با موفقیت آزمون رضایت کاربران را پشت سر بگذارد.

با استفاده از سی پنل و رابط کاربری ساده آن حتی افراد مبتدی نیز با صرف کمی وقت می توانند به راحتی هاست خود را مدیریت کنند.

سی پنل به شما علاوه بر مدیریت هاست و سایت خود ، قابلیت های گسترده ای نظیر ساخت و مدیریت اکانت های ایمیل ، دسترسی و مدیریت دیتابیس ، مدیریت دامنه ها ، ایجاد Parkdomain ، Subdomain ، بک آپ گیری ، نمایش خطا های هاست و سایت به کمک Error Log و … را در اختیار کاربران قرار می دهد.

این کنترل پنل یک ساختار سه سطحی را در مقابل کاربران قرار می دهد که هر کدام از این سطح های کاربری امکانات و قابلیت های متفاوتی را ارائه می کنند. سه سطح مدیر سرور ، نمایندگان فروش و مدیریت سایت امکان استفاده از سرور و هاست را در حالت های مختلف تنها از طریق یک مرورگر اینترنتی فراهم می کنند.

امکانات سی پنل چیست؟

در این بخش از مطلب آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل قصد داریم به توضیح درباره امکانات این کنترل پنل بپردازیم. سی پنل شامل بخش های مختلفی است که در بالا به معرفی آنها پرداختیم ، اما در ادامه به توضیح بیشتر درباره بخش های مختلف سی پنل می پردازیم.

برای استفاده از امکانات کنترل پنل سی پنل نیاز است تا وارد پنل مدیریت cPanel شوید که می توانید از آموزش ورود به سی پنل استفاده کنید.

آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل

قسمت File Management سی پنل

در قسمت FILES یا فایل ها شما می توانید اطلاعات و فایل های موجود بر روی فضای هاست یا سرور خود را مدیریت کنید. این بخش مجموعه ای از ابزار های کاربردی برای مدیریت فایل ها را در اختیار شما قرار می دهد.

در این قسمت شما می توانید اکانت ها و اتصالات FTP را مدیریت کنید ( آموزش ایجاد اکانت FTP در کنترل پنل cPanel) و همچنین اقدام به بک آپ گیری کرده یا بک آپ های خود را رستور کنید. قابلیت Web Disk نیز یکی دیگر از موارد در دسترس این بخش است که در صورت تمایل می توانید برای آشنایی بیشتر با این مورد ، مطلب آموزش استفاده از Web Disk سی پنل را مطالعه کنید.

قسمت Databes Management سی پنل

در بخش DATABASES یا دیتابیس ها شما می توانید دیتابیس هاست و سایت خود را مدیریت کنید. در این بخش شما به گزینه هایی مثل phpMyAdmin و MySQL دسترسی دارید و با کمک phpMyAdmin دیتابیس های خود را کنترل کنید.

قسمت Email Management سی پنل

در قسمت EMAIL یا ایمیل شما به راحتی می توانید ایمیل هاست یا سایت خود را مدیریت کنید. مواردی مثل ساخت ، ویرایش و حذف اکانت ایمیل قابل انجام هستند.

می توانید ایمیل ها را به یک آدرس ایمیل یا جی میل دلخواه Forward کنید و حتی تنظیمات مربوط به ارسال ایمیل را انجام دهید.

پیشنهاد می کنیم برای شناخت بیشتر این بخش از سی پنل ، مطلب آشنایی با قسمت EMAIL در cPanel را از دست ندهید.

قسمت Domain Management سی پنل

در بخش DOMAINS یا دامنه ها شما می توانید موارد مربوط به دامنه سرویس خود را مدیریت کنید.

در این قسمت شما به ابزار هایی برای افزودن دامنه جدید ، ریدایرکت کردن دامنه ها ، استفاده از اددون دامین ، ساخت ساب دامین و همچنین مدیریت رکورد ها و DNS دسترسی دارید.

برای آشنایی بیشتر با این بخش پیشنهاد می کنیم مطلب آشنایی با بخش Domains در cPanel را مطالعه کنید.

قسمت Softaculous سی پنل

این بخش یکی از قسمت های محبوب در کنترل پنل سی پنل است که تا حد زیادی باعث ساده شدن کار ها برای کاربران می شود. به کمک Softaculous شما می توانید نرم افزار های کاربردی مربوطه را بر روی فضای هاست خود به راحتی نصب کنید و به قابلیت های سرویس خود اضافه کنید.

قسمت Security سی پنل

بخش Security یا امنیت در سی پنل شامل موارد امنیتی برای هاست و سایت است که باعث افزایش امنیت سرویس و سایت می شود.

گزینه هایی برای نصب گواهی SSL ( پروتکل امن SSL چیست ) ، مسدود کردن IP های دلخواه ، تنظیم فایروال ModSecurityبرای افزایش امنیت هاست ، فعالسازی Hotlink Protectionبرای جلوگیری از سرقت اطلاعات ، تنظیم و فعالسازی SSH در سی پنل برای دسترسی امن به هاست یا سرور و … در این قسمت در دسترس هستند.

آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل

نتیجه گیری

به طور کلی می توان گفت که کنترل پنل cPanel قابلیت ها و امکانات گسترده ای در اختیار کاربران خود قرار می دهد که به کمک نرم افزار ها و پلاگین های ثانویه می توان این امکانات را بیشتر هم کرد.

رابط کاربری با گرافیک جذاب و قابل فهم برای اکثر کاربران نیز باعث شده تا حتی افرادی با کمترین دانش فنی نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

به روز رسانی های مداوم نیز باعث شده تا این کنترل پنل مشکلات اساسی نداشته باشد.

اما در کنار تمام مزایا و ویژگی های سی پنل باید گفت که سادگی این کنترل پنل باعث شده تا پنلی چندان حرفه ای را شاهد نباشیم و برخی از کاربران حرفه ای تمایل چندانی برای استفاده از آن نداشته باشند.

در اینجا به پایان مطلب آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل رسیدیم و امیدواریم که این مطلب ( آشنایی کامل با کنترل پنل سی پنل ) مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

هاست و دامنه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا