آموزش های عمومی

پروتکل IMAP چیست

هاست وردپرس

IMAP یکی از پروتکل های استاندارد جهت دریافت ایمیل از سرور های ایمیل است و با استفاده از آن می توان ایمیل های چند رسانه ای را دریافت کرد. اگر برای شما این سوال به وجود آمده که پروتکل IMAP چیست باید پاسخ داد که Internet Message Access Protocol که به اختصار IMAP شناخته می شود ، همانطور که توضیح دادیم یکی از پروتکل های استاندارد اینترنت است که از آن به عنوان دریافت کننده ایمیل استفاده می شود و نسبت به سایر پروتکل های ارسال و دریافت ایمیل مثل SMTP و POP3 جدیدتر است.

در ادامه برای آشنایی کامل با پروتکل IMAP و ویژگی های پروتکل IMAP با مطلب پروتکل IMAP چیست همراه پرداز IT باشید.

پروتکل IMAP چیست

پروتکل IMAP یا Internet Message Access Protocol در کنار پروتکل POP3 از جمله پروتکل های اینترنتی برای دسترسی و دریافت ایمیل سرور های ایمیل از راه دور مورد استفاده قرار می گیرند و این پروتکل از اتصال TCP/IP برای دریافت پیام ها استفاده می کند. کاربران می توانند بدون نیاز به دستگاه یا سرویس خاصی ایمیل های خود را از راه دور دریافت کنند و بر خلاف پروتکل POP3 در IMAP چندین کاربر به صورت همزمان می توانند به ایمیل های مورد نظر خود در یک اکانت ایمیل دسترسی داشته باشند. البته قابل ذکر است که کاربران معمولا در کنار IMAP از POP3 نیز استفاده می کنند.

پروتکل IMAP چیست

IMAP پیام های ایمیل را در یک سرور پست الکترونیکی ذخیره می کند و به کاربر نهایی این امکان را می دهد تا پیام ها را در حالی که به صورت محلی در سیستم کاربر ذخیره شده اند مشاهده و دستکاری کند.

پورت های سرور IMAP به صورت پیش فرض دو پورت 143 و 933 است که پورت 143 ، پورت رمزگذاری نشده پروتکل IMAP است و 933 نیز پورت ایمن و رمزگذاری (TLS شده پروتکل IMAP است که در این حالت به IMAPS تبدیل می شود و کاربران برای تنظیمات پروتکل های ایمیل خود می توانند یکی از این دو پورت را استفاده کنند.

این پروتکل دارای نسخه هایی مثل Original IMAP ، IMAP2 ، IMAP3 ، IMAP2bis و IMAP4 می باشد که اولین بار در سال 1986 توسط Mark Crispin طراحی و مورد استفاده قرار گرفت.

ویژگی پروتکل IMAP

اصلی ترین ویژگی پروتکل IMAP این است که کاربر می تواند بدون دانلود کردن ایمیل های دریافتی خود به آنها دسترسی داشته باشد و ایمیل های خود را مدیریت کند و پیش نویس پیام های خود را در سرور ذخیره کند.

پروتکل IMAP چیست

دیگر ویژگی پروتکل IMAP این است که بر خلاف پروتکل POP3 پس از دریافت ایمیل ها توسط کاربر آنها به صورت خودکار از روی سرور ایمیل حذف می شدند ، در این پروتکل این اتفاق نمی افتد و ایمیل ها بر روی سرور های ایمیل باقی می ماند مگر اینکه خود کاربر اقدام به حذف آنها کند.

همچنین شما در این پروتکل می توانید بر خلاف POP3 به صورت اشتراکی به پیام های یک حساب ایمیل دسترسی داشته باشید که این مورد بیشتر برای شرکت ها کاربرد دارد و اکثر نسخه های IMAP از چند ورود همزمان به حساب ایمیل پشتیبانی می کند. به طور مثال یک کاربر می تواند همزمان با استفاده از نرم افزار Outlook کامپیوتر و Outlook موبایل به پیام های حساب خود دسترسی داشته باشد.

به پایان این آموزش رسیدیم و امیدواریم که مطلب پروتکل IMAP چیست مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

هاست و دامنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا