آموزش های عمومی

دامنه اینترنتی چیست

هاست وردپرس

اگر در سطح اینترنت به وب گردی پرداخته باشید و به مفاهیم و جزئیات این بخش علاقمند باشید احتمالا تا به حال با کلمه دامنه روبرو شده اید و این سوال برای شما به وجود آمده که دامنه اینترنتی چیست ؟ به همین دلیل در وبلاگ پرداز آی تی و از دسته آموزش های عمومی بر آن شدیم تا به ارائه مطلبی جامع و کامل درباره دامنه بپردازیم تا به تمام سوالات احتمالی که در ذهن کاربران ایجاد می شود پاسخی مشخص بدهیم.

اگر تا به حال تصمیم به راه اندازی یک سایت گرفته باشید و بخواهید کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید، مسلما از اولین مواردی که برای راه اندازی سایت خود به آن نیاز پیدا می کنید دامنه است. از مواردی که شاید خیلی از افراد به آن توجه نداشته باشند تاثیر دامنه بر روی سئو سایت و همچنین تاثیر نام دامنه بر روی جذب کاربران می باشد.

همچنین به طور کل انتخاب یک دامنه اصول نانوشته ای دارد که رعایت آنها می تواند به ما در انتخاب یک نام مناسب و ثبت دامنه کمک شایانی کند.

در صورتی که تا به حال نام دامنه سایت خود را انتخاب نکرده اید پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای انتخاب نام دامنه که توسط پرداز IT منتشر شده است را مطالعه بفرمایید.

در ادامه با مطلب دامنه اینترنتی چیست همراه پرداز IT باشید.

دامنه اینترنتی چیست

Domain که در بین کاربران با نام های دامنه، دامین و دومین رواج دارد در حقیقت آدرس اختصاصی هر سایت در فضای اینترنت است که یکی از موارد متمایز کننده صفحات وب می باشد که این آدرس دامنه می تواند یکسان یا متفاوت از نام سایت باشد.

هر دامنه از بخش های مختلفی تشکیل شده که این بخش ها عبارت هستند از بخش پروتکل، بخش عمومی، بخش نام و بخش پسوند که هر کدام از این قسمت ها با علامت . ( دات ) از هم جدا می شوند.

به عنوان مثال شما آدرس دامنه https://www.pardazit.com را در نظر بگیرید که قسمت https:// همان بخش پروتکل، www بخش عمومی که برای تمام دامنه ها یکسان است، pardazit بخش نام دامنه که قسمت اختصاصی دامنه های اینترنتی محسوب می شود و بخش com که پسوند دامنه اینترنتی می باشد.

دامنه اینترنتی چیست

پروتکل هر دامنه در حالت معمول به صورت http است اما اگر می خواهید تبادل اطلاعات بین سایت شما و کاربران به صورت امن و رمزنگاری شده صورت پذیرد نیاز به تهیه گواهینامه امنیتی SSL دارید که پس از فعالسازی SSL بر روی دامنه، آدرس دامنه با پروتکل https باز و نمایش داده می شود.

بخش www در هر دامنه اینترنتی مشترک و عمومی است و قسمت های مهمی که باید برای دامنه در نظر گرفت اسم و پسوند دامنه است و به نوعی این دو بخش حساس ترین و سخت ترین موارد برای ثبت یک دامنه ایده آل هستند که در ادامه به توضیح کامل در مورد اسم دامنه و پسوند دامنه می پردازیم.

هر دامنه اینترنتی حداقل در بازه ای حداقل 1 ساله و حداکثر 10 ساله متناسب با پسوند دامنه قابل ثبت و تمدید است و در این مدت هیچ شخص و سازمان دیگری نمی تواند نام دامنه و پسوند ثبت شده را ثبت کند.

نام دامنه چیست؟

پس از اینکه با دامنه اینترنتی چیست و کلیات آن آشنا شدیم به سراغ نام دامنه می رویم. نام دامنه می تواند همان نام سایت باشد که به طور مثال برای سایت پرداز آی تی به همین صورت است. البته در مواردی ممکن است نام دامنه با سایت متفاوت باشد اما پیشنهاد می کنیم تا جایی که امکان دارد برای اعتماد کاربران هم که شده نام سایت را با نام دامنه یکسان انتخاب کنید.

نام دامنه و نام سایت برای هر سایت اختصاصی است و در قسمت Address Bar مرورگر های اینترنتی می توان به راحتی نام دامنه هر وب سایت را مشاهده کرد. نام دامنه ترجیحا باید متناسب با زمینه فعالیت و کسب و کار اینترنتی شما باشد تا کاربر حتی پیش از آنکه وارد سایت شما شود و با کسب و کار شما آشنا شود، با مشاهده دامنه بتواند تشخیص دهد که سایت شما در چه زمینه ای فعالیت می کند.

نام دامنه چیست؟

برای انتخاب نام دامنه می توان از حداقل 3 و حداکثر 64 حرف یا عدد استفاده کرد و باید توجه داشت که در اسم دامنه امکان گذاشتن فاصله خالی وجود ندارد.

برای ثبت دامنه با نام هایی که قبلا ثبت شده می توانید از پسوند های مختلف که وجود دارد کمک بگیرید اما ترجیحا سعی کنید که دامنه های هم نام با سایت های دیگر ثبت نکنید.

همچنین باید این مورد را برای شما بیان کنیم که ثبت دامنه های اینترنتی بر اساس اولویت درخواست ثبت توسط کاربران و سازمان ها، ثبت می شوند و پس از کامل شدن فرآیند ثبت یک دامنه دیگر امکان اصلاح یا تغییر در نام و پسوند دامنه وجود ندارد.

پسوند دامنه چیست؟

پسوند دامنه اینترنتی نیز از مواردی بود که در قسمت توضیح در مورد دامنه اینترنتی چیست به آن پرداختیم.

تمام دامنه های اینترنتی زیر نظر موسسه جهانی ICANN ثبت می شوند اما ممکن است پسوند های مختلف توسط ریجستر ها که به نوعی می توان آنها را نماینده های ICANN دانست، ثبت شوند و هر پسوند هزینه ای متفاوت با سایر پسوند ها برای ثبت، تمدید و انتقال به ریجستر دیگر داشته باشد.

پسوند دامنه چیست؟

پسوند ها به سه دسته عمومی، موضوعی و کشوری تقسیم می شوند که می توان متناسب با زمینه فعالیت سایت یا موقعیت و سطح فعالیت کسب و کار پسوند را انتخاب کرد.

دامنه های عمومی

پسوند های عمومی مثل com , net , org , info , me و … از پرطرفدار ترین پسوند های سطح بالا محسوب می شوند که توسط عموم قابل ثبت می باشد که به این دست از پسوند ها، پسوند های سطح بالا یا TLD که مختصر شده Top-Level Domains گفته می شود.

دامنه های عمومی

پسوند com یا Commerical ( تجاری ) را می توان پر ثبت ترین پسوند در میان سایر پسوند های دامنه دانست که اولین ثبت تجاری آن نیز مربوط به تاریخ 15 مارس 1985 است و به دلیل استقبال گسترده از آن دیگر به عنوان یک دامنه عمومی شناخته می شود.

پسوند net یا Netword که مربوط به کسب و کار ها و سایت های شبکه و ارائه دهنده خدمات اینترنتی است اما این دامین هم به دلیل استقبال زیاد معمولا عمومی محسوب می شود.

پسوند org یا organization مربوط به سازمان ها و شرکت های غیر دولتی و غیر انتفاعی است و به دلیل عدم محدودیت در ثبت این پسوند نیز، عمومی محسوب می شود.

پسوند های موضوعی

دامنه های موضوعی مثل host و hosting و tv و … هستند که البته برخی از آنها مثل tv در حقیقت از پسوند های کشوری بوده اما به دلیل ارتباط موضوعی که می تواند داشته باشد اجازه ثبت آن برای عموم وجود دارد.

برخی از دامنه های موضوعی، عمومی نیز محسوب می شوند و قابلیت ثبت برای عموم را دارند اما برخی از آنها مثل gov که مربوط به مراکز و سازمان های دولتی است، برای ثبت نیاز به مدارک مرتبط دارند.

به بعضی از پسوند های موضوعی پسوند اختصاصی نیز می توان گفت که ثبت آنها مثل gov برای عموم آزاد نیست.

پسوند های کشوری

پسوند های کشوری در حقیقت نام اختصاری و دو حرفی هر کشور هستند که توسط موسسه ICANN به سازمان و موسسه ای از هر کشور به عنوان اداره کننده و تصمیم گیرنده برای دامنه کشور خود داده می شود. البته همانطور که گفتیم برخی از پسوند های کشوری مثل tv به دلیل استقبال عمومی و جهانی، به اختیار کشور صاحب پسوند می تواند توسط عموم قابلیت ثبت داشته باشد.

به طور مثال پسوند اختصاصی کشور ایران ir می باشد و تنها افرادی که تابعیت ایرانی داشته باشند توانایی ثبت این پسوند را دارند. برای سایر پسوند های کشوری نیز به همین صورت می باشد.

همچنین قابل ذکر است که به پسوند های کشوری یا gov، پسوند های SLD یا Second-Level Domains گفته می شود.

در پایان برای پاسخی ساده به سوال دامنه اینترنتی چیست نیز باید بگوییم همانطور که هر خانه ای یک آدرس و پلاک مشخص برای شناسایی دارد، هر سایت را نیز می توان مثل یک خانه تصور کرد که آدرس دامنه سایت همان آدرس خانه است و هر کس برای پیدا کردن خانه ( سایت ) نیاز است به آدرس خانه ( آدرس دامنه سایت ) مراجعه کند.

امیدواریم مطلب دامنه اینترنتی چیست مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

در صورتی که می خواهید دامنه با پسوند مورد نظر خود را برای کسب و کار و سایت خود را با ارزان ترین تعرفه ثبت دامنه در میان سایر سایت ها انتخاب و ثبت کنید، می توانید لیست تعرفه ثبت دامنه پرداز IT را مشاهده بفرمایید.

ثبت دامنه ارزان

از اولین قدم های راه اندازی کسب و کار اینترنتی و سایت این است که شما اقدام به ثبت دامنه اینترنتی کنید که این دامنه باید اسمی متناسب با نام سایت و کسب و کار شما و پسوندی مناسب با حوضه فعالیتی شما داشته باشد و همچنین ثبت دامنه ارزان می تواند شما را در صرفه جویی هزینه کمک کند.

با توجه به افزایش نرخ ارز و به دلیل وابستگی قیمت ثبت دامنه بین المللی به نرخ دلار و یورو، هزینه های ثبت دامنه افزایش چند برابری داشته و این موضوع علاوه بر مشکل در ثبت دامنه های جدید، توانایی پرداخت هزینه تمدید دامنه بین المللی را از افراد گرفته است.

به همین دلیل شرکت پرداز IT که از سایت های شناخته شده ثبت دامنه ارزان در سطح کشور است، با توجه به رویکرد و سیاست های خود از ابتدا تصمیم داشته تا برای جذب مشتریان و رضایت مندی کاربران هزینه ثبت دامنه بین المللی و همچنین هزینه تمدید دامنه را با مناسب ترین تعرفه ممکن در سطح کشور تعریف کند.

به همین منظور جهت ثبت دامنه ارزان در تمام پسوند های بین المللی و ملی با مناسب ترین تعرفه ها، پیشنهاد می کنیم از طریق لینک قرار گرفته اقدام کنید.

هاست و دامنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا